Logo Jobka
    Logo Jobka
    Logo Jobka
    Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

    #nazamestnancichzalezi

    O JOBce

    Jobka 4x jinakKiosekPartneři & IntegracePoradnaBezpečnostJobka vs CustomHistorie verzíOpen Days

    Řešení pro

    ManagementITBOZPVýrobaHRCeníkFunkce

    O nás

    Úspěšné příběhyMédiaNáš příběhKariéraTým JOBka crewBlogKontakt

    Zákaznická podpora

    Návody pro firmy a zaměstnanceZaložit žádost na podporuBrand manual
    Zákaznická podpora+420 371 655 500podpora@jobka.cz
    Obchod+420 371 655 501kontakt@jobka.cz
    4,7
    4,7
    Všechna práva vyhrazena. © 2025 JOBka services s.r.o.
    |Obchodní podmínky (do 31.8.2025)
    |Obchodní podmínky (od 1.9.2025)
    |Obchodní rejstřík
    |Ochrana osobních údajů
    |Zásady cookies
    |Kreativní voucher
    1. JOBka
    2. O nás
    3. Blog
    4. Revoluce v nemocenském pojištění: Co přinese digitalizace od roku 2025?

    Revoluce v nemocenském pojištění: Co přinese digitalizace od roku 2025?

    17.01.2025
    Revoluce v nemocenském pojištění: Co přinese digitalizace od roku 2025?

    Změny v agendě nemocenského pojištění od 1. 1. 2025: Co by měli vědět zaměstnavatelé?

    S digitalizací státní správy přichází Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) s další významnou změnou v oblasti nemocenského pojištění. Od 1. ledna 2025 se zavádí elektronická podoba dalších dávek nemocenského pojištění. Tato změna navazuje na úspěšné zavedení eNeschopenky v roce 2020, která zjednodušila administrativní procesy spojené s nemocenskou.

    Jaké dávky budou digitalizovány?

    Od nového roku se elektronická správa bude týkat těchto dávek:

    • Ošetřovné
    • Dlouhodobé ošetřovné
    • Peněžitá pomoc v mateřství
    • Otcovská
    • Vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství

    Proces pro správu těchto dávek bude podobný jako u eNeschopenky. Tímto krokem se očekává zrychlení komunikace mezi lékařem, zaměstnavatelem, ČSSZ a samotným klientem.

    Jak to bude fungovat?

    1. Elektronické vydání rozhodnutí
      Ošetřující lékař, případně jiný oprávněný subjekt, elektronicky založí nový případ a systém vygeneruje unikátní identifikátor (číslo rozhodnutí nebo potvrzení). Tento identifikátor pacient nahlásí svému zaměstnavateli.
    2. Informování klienta
      Pacient poskytne lékaři kontaktní údaje (telefon nebo e-mail), kam obdrží zprávu od ČSSZ s následujícími údaji:

      • Identifikátor případu
      • Druh dávky a datum vzniku
      • Odkaz na ePortál ČSSZ pro podrobnosti
      • Pokyny k předání informací zaměstnavateli
    3. Žádost o dávku
      Zaměstnanec informuje zaměstnavatele o vzniku sociální události a požádá o příslušnou dávku. Současně předloží doklady, které osvědčují splnění podmínek nároku, pokud je to nutné (např. rozhodnutí o osvojení dítěte).
    4. Komunikace zaměstnavatele s ČSSZ
      Zaměstnavatel podá ČSSZ formulář „Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku“ (NEMPRI_2025). Tento formulář obsahuje údaje zaměstnance potřebné k výpočtu dávky. Papírové doklady budou převedeny do elektronické podoby a zaslány prostřednictvím datové zprávy.
    5. Výplata dávky
      ČSSZ vyplatí dávku stejným způsobem, jakým zaměstnavatel vyplácí mzdu, pokud zaměstnanec nepožádá o jiný způsob výplaty.

    Co dělat při přechodu na nový systém?

    Pro případy vzniklé před 1. lednem 2025 platí stávající pravidla. Pokud ale lékař rozhodne o dávce po tomto datu, bude nutné postupovat podle nové právní úpravy, včetně použití nových formulářů a digitálních postupů.

    Doporučení pro zaměstnavatele

    • Nastavte jasné postupy pro předávání informací o dávkách od zaměstnanců (např. e-mail, SMS, personální systém).
    • Seznamte se s doporučenými vzory oznámení, které jsou k dispozici na webu ČSSZ.
    • Informujte zaměstnance o změnách a požadavcích, které budou platné od 1. ledna 2025.

    Podpora pro zaměstnavatele a vývojáře SW

    Podrobné informace o nových postupech, formulářích a integraci do mzdových a personálních systémů naleznete na webových stránkách ČSSZ.

    Závěr

    Digitalizace nemocenského pojištění představuje další krok směrem ke zjednodušení administrativy a zvýšení efektivity. Věříme, že tyto změny usnadní práci nejen zaměstnavatelům, ale i zaměstnancům a přispějí k hladkému fungování celého systému.

    💡Jak na to jednoduše a efektivně pomocí JOBky?

    S aplikací JOBka pro Vás máme připraveno řešení, které výrazně usnadní splnění těchto legislativních požadavků. Inspirujte se úspěšnou implementací u našeho zákazníka Sconto CZ a vyberte si z těchto možností:

    1. Standardní formuláře

    Čtyři předpřipravené formuláře, které Vám nastavíme přímo do Vaší aplikace JOBka.

    1. Formuláře s automatickými odpověďmi

    Kromě standardních formulářů získáte i možnost automaticky odpovídat zaměstnancům na změny stavu či poskytovat komentáře od mzdové účetní – modul Moje odpovědi + 4 Přehledy (podaných návrhů daného zaměstnance).

    Obě varianty umožňují přiložit fotografii s identifikátorem, nebo jiný potřebný dokument.

    Podívejte se na ukázku, jak jednoduše to může fungovat.
    Připravili jsme pro Vás krátké video (realizace ve Scontu), kde se můžete s naším řešením detailněji seznámit.

     

     

     

     

     

    Odebírejte náš newsletter a mějte přehled

    Přihlášení k newsletteru

    Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů

    Mohlo by vás zajímat

    Verze 6.0 – “Beacon”
    30.07.2025

    Verze 6.0 – “Beacon”

    BOZP jednoduše, efektivně a přímo v mobilu?
    30.06.2025

    BOZP jednoduše, efektivně a přímo v mobilu?

    Verze 5.2 – “Echo”
    30.06.2025

    Verze 5.2 – “Echo”